onsdag 25 augusti 2010

Allmänt och mina intryck om Hannover

För att ni ska få en liten uppfattning om hur det är att bo är i Hannover - Tyskland ska jag nu berätta det för er. Trots att jag bara bott här i 10 dagar har jag ändå fått en inblick i stan och om landet.

Hannover är ungefär lika stort som Göteborg, med ungefär 500.000 inv. Fast jag upplever det som statsdelarna här i Hannover ligger mycket tättare än i Göteborg. Idag bor vi i ett område som kallas för Bothfeld. En förort som jag upplever ändå ligger relativt centralt.

När man åker kollektivtrafik här i stan är det med antingen buss eller U-bahn/S-bahn (tunnelbanna/spårvagn). Ett månadskort för två zoner som vi behöver idag kostar 60 Euro, och vi har tre linjer att välja med in till stan, totalt tror jag det finns 13 linjer i hela stan. Det som är bra är att man inte heller behöver kolla upp några tidtabeller för det går hela tiden.

U-bahn
För att ni ska få en uppfattning om vilket avstånd från centrala stan vi bor idag kan man väl säga att det är ungefär samma som när i bodde i Mölndal och in till Kopparmärra. Det tar 10 min för oss att åka U-bahn in till stan och det är 8 stationer. Dit vi kommer flytta den 4 semptember är det endast 2 stationer till den centrala knutpunkten och tar 3 min. Det kan väl jämföras med att vi hade bott vid korsvägen och ska ta oss till Koppermärra :). Så det är väldigt centalt. Jag skulle väl gissa att det kommer att ta 10 min för oss att gå till Kröpcke (central mötesplats i stan som kan jämnföras med Göteborgs Koppermärra )


Kröpcke - mötesplats

Centrala stan i övrigt upplever jag ändå som väldigt fräsch, bättre än vad jag väntat mig. På en sträcka på 500 meter finns det 4 eller 5 olika varuhus med shopping att välja mellan :) mycket mer än hemma så det kommer nog bli en del shopping. Det som är roligt är att det har andra klädkedjor här än hemma. Fast några finns här som till exempel H&M och Vera Moda. Affärerna har öppet mellan 9.30-20 måndag till lördag och på söndagar är allt tvärstängt till och med mataffärerna.

Efter andravärldskriget 1945 var 90% av Hannover sönderbombat. Det ända som finns kvar av det gamla Hannover är det som idag kallas för gamla stan (Altstadt) ett kvarter som endast består av 3-4 gator, väldigt mysigt område med lite restauranger och kaffér. Så egentligen är det väl inte så konstigt att stan upplevs så fräsch om nästan alla byggnader har byggts upp under de senast 40-50 åren.

Hannover i miniatyr 1945

 Jag vistste väl att tyskarna inte var så bra på engelska, men jag hade väl aldrig gissat att det skulle vara så här dåliga!! Klart att det finns en del som bor här som kan de, men det är inte många. Jag hade väl trott att det iaf de unga skulle vara bra på engelska men å nej det är det inte. Vi var på banken häromdagen och skulle skriva på lite papper och där jobbade en tjej i min ålder och det var inte många ord hon kunde på engelska. Så vi fick peka och Martin fick säga några ord på Tyska. Men efter en stund fick vi gjort det vi skulle. Mitt tips till tyskarna, sluta dubba ALLA program på tv!!! Och lär er bättre engelska. Nästa vecka ska jag anmäla mig till en språkkurs i tyska, får väl bara hoppas att det på språkskolan förstår min engelska!!

Tschüss!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du ska ge igen, genom att bara prata svenska med dom! Det hade jag gjort. Jobbade i en kiosk en sommar, dit det kom väldigt mkt tyska turister och dom frågade:
    -Pratar du tyska? (på tyska såklart...)
    Jag varade:
    -Nej, men engelska.
    Varpå dom säger:
    -Okej..blablabla..(och fortsätter att prata tyska!)
    Tycker du ska ge dom en/flera lektioner i svenska. :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Är jantelagen inte något typiskt svenskt?
    Så mitt tips till svenskarna: överväga att ersätta engelskaundervisningen med tyska. Känns mer relevant med tanke på utbytet mellan Sverige och Tyskland, och tyska är det språk som pratas mest i Europa, känns lite löjligt att om alla ska försöka staka sig fram på halvknackig engelska.
    2/3 av de europeiska länderna, samtliga länder i f.d. östblocket, USA m.fl. dubba tv. Tycker att textning är idiotiskt, ansträngande för ögon, irriterande, avleder uppmärksamhet från handlingen osv.

    SvaraRadera