måndag 23 augusti 2010

Min första vecka i Hannover!

Idag har jag bott i Hannover i precis en vecka. Resan hit ner började förra måndagen med ca 90 mil i bil :) genom Sverige, Danmark och tillslut Tyskland... och ja alla mina kläder fick plats i bilen! Vi var väl framme runt 18-tiden på kvällen här nere i Hannover, så totalt tog det väl 11 timmar med de stoppen vi gjorde.

Martin jobbade på dagarna så då har jag och familjen gjort Hannover. Dock har vädret när de har varit här inte varit det bästa, men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder ;). På tisdagen gick vi efter något som heter "den röda linjen". Det är en linje på 4,2 km som går genom hela staden där man tittar på allt som finns att se i staden! Bla; Centralstationen, Operan, Nya rådhuset, Gamla stan och olika kyrkor. Så när ni kommer och hälsar på så vet ni vad som väntar Er ;).

På onsdagen var jag och Louise och kollade på 3 olika lägenheter med en mäklare som Martins företag hjälpt oss med. Det var skönt att Louise var med så jag hade någon att diskutera de olika med. Just nu bor vi i en liten lägenhet med pentry på typ 25 kvm, så det är inte så hållbart i längden Jag tyckte att en av de vi kollde på var väldigt fin, men den kostade dock 1000 Euro (med möbler!) Så vi får väl se. När Martin hade slutat var i på ett riktigt tyskt hak där i åt flam-küchen (nästan som pizza) och öl!

Dagen efter var det dags för familjen att åka hem, och  jag blev bjuden på frukost med dem på deras "mini-lägenhetshotell". En rejäl frukost med; frallor, yoghurt, musli, juice, ägg massa olika pålägg och kaffe såklart, en typisk tysk frukost. När klockan var 10 var det dax för dem att köra hemåt igen.

Nu i helgen har Martin varit ledig, skönt. Vädret har varit strålande sol och 25-30 grader, underbart. Typiskt att det bra vädret kom när familjen åkt hem. I helgen har i bara slappat och tagit det lugnt ätit god mat och druckit öl. I fredagskväll var vi och tittade på ytterligare en lägenhet, den ligger i Südstadt och var på 65 kvm halvmöblerad och billigare än den andra jag gillade. Martin skulle ringa på den på idag så vi får väl se, hoppas!

Idag ska jag försöka leta upp något ställe där jag kan läsa tyska. Men jag märker verkligen att jag lär mig mer och mer för varje dag eftersom jag hela tiden har språket runt omkring. Det räcker bara jag slår på tv:n så är allt på tyska :)

Tschüss!!

Nya Rådhuset
Gamla stan
Flam-küchen

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder!! Håller tummarna för lägenheten!!Kram Jenny penny

    SvaraRadera
  2. Lotta och Kristin23 augusti 2010 kl. 11:17

    Skönt att du fick en bra första vecka! Är det glassigt att vara hemmafru? Hoppas att ni får en fin lägenhet. Kram Lotta och Kristin

    SvaraRadera