onsdag 6 oktober 2010

tyska, tyska, tyska oktoberfest och fortfarande utan snabbt internet

Har varit lite dåligt med bloggande på senaste tiden. Men tycker inte det är kul när man inte kan lägga upp bilder. För vad är det man brukar säga; en bild säger mer en tusen ord :)

Idag var det dock en kille här som skulle installera oss ett snabbare internet. Men det visade sig att det är en kabel från källaren upp till våran lägenhet som saknas :( Inte bra!! Så jag ringde fastighetsägaren och förklarade på halv-tyska/ engelska om vårat problem och han sa att jag skulle återkomma igen om två timmar. Har nu försökt ringa han tre gånger och han svarar inte... Men men hoppas att det löser sig snart!!! Vi vill ju kunna skypa med dem hemma i Sverige!!! Saknar att höra deras röster!!!

Veckan som har varit har jag gått på min tyska kurs :) Jättekul!! Våran lärare vi har pratar nästan bara tyska :) och jag förstår nästan allt och det känns bra! Det svåra som jag tycker är svårast är att finna orden när man pratar själv. Köpte nu i veckan en tysk-skvaller tidning och försöker först genom att slå upp ord och utöka mitt ordförråd :)

I lördags var vi ute och festade på Oktoberfesten med några vänner. Det var verkligen en lyckad kväll :) Innan vi drog till Oktoberfesten var vi hemma i våran lägenhet och hade en förfest. Det är tydligen inte så vanligt att man har det här i Tyskland, antagligen för att ölen är såpass billig ;)

I söndags var det Tysklands nationaldag, det firade vi med att äta söndagsmiddag på Bavaria. Och dagen till ära fick vi ju äta något tyskt :) Kommer dock inte ihåg vad rätten hette men det var en enorm köttbit på ett ben (tror att det var en axel-del eller liknade), någon typ av potatismos och surkål (såklart!)Men ingen öl de hade i ju druckit dagen innan ;)

Nu ska jag göra min tyska läxa!!

Auf Wiedersehen

1 kommentar:

  1. Vad tråkigt med Internet! Jag hoppas verkligen att det löserr sig. Vi saknar er så mycket och längtar efter att höra era röster och se er.
    Kram Mamma Marie

    SvaraRadera